Trauma de separare la copii
Majoritatea copiilor mici trec printr-o perioadă normală de anxietate de separare care debutează în jurul vârstei de opt luni și durează câțiva ani. Pe perioada acestei etape, bebelușii, dar și copiii mici devin foarte dependenți de părinții lor sau de persoanele care îi ingrijesc, plâng pe perioada separprii de aceștia și își întâmpină părinții cu mare bucurie atunci când aceștia revin lângă ei.
Totusi, separarea prelungită de părinți sau de persoanele apropiate în această perioadă timpurie poate expune copilul la suferință. Cu cât este mai lungă separarea, cu atât mai traumatizat va fi copilul. În momentele când copilul de orice vârstă trece prin separări permanente de părinți ( din cauza despărțirii sau decesului), copiii vor fi grav traumatizați și vor avea nevoie de intervenții terapeutice pentru a depăși sentimentele de pierdere, confuzie, frică și furie.
Trauma de separare poate apărea însă chiar și în absența separării fizice. Dacă treceți printr-o perioadă stresantă, deprimantă, în care sunteți furioși, preocupați, veți avea foarte puțin timp pentru a-i acorda atenție copilului.
Copiii care au trecut prin orice fel de traumă de separare au adesea comportamente dificile, sunt agresivi, dependenți sau refuză să coopereze.
Este extrem de important să se evite orice formă de pedeapsă care practic va consolida separarea dintre copil și părinte deorece nimic nu este mai terifiant pentru un copil decât separarea.
Recomand o abordare lipsită de pedepse în disciplinarea oricărui copil, cu sau fără trauma de separare.
Joaca este foarte eficientă în a-i ajuta pe copii să se vindece de o traumă de separare, fie că este rezultatul unei separări fizice sau a uneia emoționale.
Contactul fizic este de asemenea foarte important penteu acești copii. Astfel, acest contact fizic, îi ajută pe cei mici să-și recapete sentimentul de siguranță, încredere și conectare.
Despre autorul acestui articol:
Andreea Năstase este psiholog logoped cu drept de liberă practică în psihologie clinică, psihopedagogie specială şi psihoterapie cognitiv comportamentală, având o experienţă de 10 ani în domeniul educaţiei ce au rezultat în competenţă desăvârşită în stimularea, dezvoltarea şi corectarea limbajului verbal şi non-verbal.
Aceasta susţine diferite ateliere de dezvoltare personală pentru copii, ateliere de dicţie pentru copii, prezentări şi cursuri în domeniul psihologiei şi logopediei.
Iubeşte extrem de mult să lucreze cu copiii, să se joace şi să intre în lumea lor, având o mare satisfacţie când aceştia înregistrează progrese şi rezultate pozitive în terapia logopedică şi intervenţia psihologică.