Situația privind regulile de igienă și sanitație din școli nu este prea roz. De cele mai multe ori condițiile de igienă lipsesc cu desăvârșire. Săpunul și hârtia igienică sunt rare, apa nu este potabilă sau mai degrabă nu curge deloc, iar toaletele sunt aproape la limita insalubrității.
Mai mult decât atât, spațiile rezervate toaletelor sunt superficial amenajate și de cele mai multe ori nu sunt bine delimitate pentru a oferi intimitatea necesară. Uneori ușile toaletelor nu sunt prevăzute cu încuietori, sunt accesorizate cu geamuri transparente sau lipsesc pe alocuri, în totalitate.
Apa care curge la robinet este nepotabilă sau plină de reziduuri. Pentru a-și potoli setea, copiii sunt nevoiți să vină cu apă de acasă sau să își procure singuri de la magazinul din apropierea şcolii.
Lavoarele sunt insalubre sau ruginite, săpunul este scump la vedere, nu există uscătoare sau măcar prosoape de hârtie cu care să se şteargă pe mâini.
În zonele rurale, elevii încă merg la toaletele din curtea școlilor. În ciuda demersurilor făcute de instituțiile de învățământ, ajutorul din partea primăriilor întârzie să apară.
În urma declarațiilor recent făcute de Ministerul Educației, în România ar exista aproximativ 2.500 de unități școlare cu grupuri sanitare în afara instituției. Totuși, conducerea și-a luat angajamentul ca în următorii trei ani să se depună eforturi considerabile pentru modernizarea tuturor instituțiilor școlare din țară.
Nici cei de la oraş nu stau foarte bine la capitolul igienă. Există încă şcoli in Bucureşti şi în oraşele din ţară, în care situaţia spaţiilor sanitare este una precară.
Prin îmbunătățirea unităților sanitare din școli se contribuie în mod vizibil la o mai bună desfășurare a activităților școlare. Deja în școlile recent dotate cu băi curate și bine echipate, copiii sunt mult mai motivați și au certitudinea că mediul de învățare este unul suficient de igienic și sigur.
În plus, copiii care participă la orele de educație sanitară, au capacitatea de a transmite aceste reguli de aur mai departe, în familiile lor sau în rândul prietenilor. Și vorbim aici de „spălatul mânuțelor înainte și după fiecare masă, de fiecare dată după ce au folosit toaleta”.
Dacă educația îi permite unui copil să ajungă un om realizat, atunci respectarea regulilor de igienă și salubritate îi desăvârșește cu adevărat caracterul. Respectarea normelor de igienă scade riscul apariției unor boli precum hepatita A, dermatita de contact, viroza acută, meningita etc.
Aşadar, putem afirma cu toată convingerea că respectarea regulilor sanitare și păstrarea unui mediu curat sunt stâlpii unei vieți sănătoase.