La nivel național ne confruntăm cu un adevărat fenomen ce vizează copiii și adolescenții, în jurul riscurilor și problemelor aduse de mediul online.
Acest context, în loc să îi sperie pe părinți, poate fi o ocazie bună pentru a avea niște discuții mai autentice cu copiii, care să contribuie la conectarea lor cu plăcerile firești vârstei, cu posibilitățile pe care le au pentru socializare și, poate, să amintească adulților că relațiile pe care le au cu copiii constituie baza dezvoltării lor ulterioare, în viața de adult.
În acest sens, vă recomand să îl întrebați mai întâi pe copil ce înțelege el din această promovare a pericolelor din mediul online. Este foarte important ca pentru început să înțelegeți cum ajunge la el această informație, cum se raportează la ea și, indiferent de răaspunsul primit, puteți continua conversația pentru a vă apropia cu mai multă deschidere, curiozitate și blândețe de el, pentru a înțelege mai multe despre trăirea sau experiența lui personală.
Pe de altă parte, copiii pot fi expuși la multe pericole în dorința lor de explorare și relaționare în mediul virtual, un spațiu public, nereglementat, care folosit în exces și fără o informare sau experiență ghidată inițial de un adult, poate să ducă la multe situații neplăcute. Riscuri precum hărțuirea online, ademenirea, afectarea reputației, dependența, sexdatingul sau furtul de date personale, sunt doar câteva dintre pericolele pe care le pot trăi.
Ce îi atrage pe copii și tineri la mediul online?
Mediul online este plin de idei, propuneri, activități atractive, iar copiii se simt în control pentru propriile decizii, pot învăța într-un mod interactiv aproape orice și acest lucru le hrănește încrederea în sine.
Datorită multiplelor activități ce presupun o evaluare prin scor sau conectarea cu alte persoane, ei își pot măsura competența, propriul progres, primesc feedback rapid, se pot exprima liber și se pot simți „ei înșiși”.
Pe de altă parte, nevoile lor de socializare, de conectare cu persoane ce împărtășesc aceleați experiențe, pasiuni, interese, curiozități, de a contribui, de a fi creativi, de a fi valorizați datorită jocurilor sau activităților care le stimulează gândirea critică, strategică, adaptarea și spontaneitatea pentru a lua decizii rapide, sunt unele profund umane.
Adolescenții, care sunt într-o etapă a vieții esențială procesului lor de dezvoltare și pentru care nu este deloc ușor să te simți singur și neînțeles, găsesc în spațiul online o resursă, uneori singura, de a se simți „împreună” cu ceilalți, iar modelele preluate le împlinesc nevoia de apartenență la o comunitate.
În timpul acestor ani de transformare interioară, în care emoțiile sunt uneori foarte puternice și destul de instabile, în care își dau seama că nu mai sunt copii, însă nici claritatea adultului nu este încă formată, în care dorința de nou și de exprimare liberă este tot mai mare și, mai ales când contextele din familie, școală sau cele sociale nu încurajează această dezvoltare, prietenii virtuali devin repere de urmat.
Recomand părinților de adolescenți o atenție sporită la anturajul copiilor lor, întrucât un mediu nepotrivit poate aduce multiple probleme viitorilor adulți, iar dependența este una dintre ele.
Raina Șaguna– psihoterapeut integrativ și psiholog clinician, format în psihoterapie integrativă, atestat de Colegiul Psihologilor din Romania, membru al Institutului Român de Psihoterapie Integrativă și al Federației Române de Psihoterapie, având la bază și formări în psihoterapie cognitiv-comportamentală, hipnoză ericksoniană, psihoterapii de scurtă durată, master în programare neuro lingvistică și coaching.