Psih. Raina Șaguna: Când este indicat ca cel mic să meargă în tabără?
Dezvoltarea fizică și psihoemoțională a copiilor este un proces pe care fiecare copil îl parcurge în ritmul său.
În acest proces, sigur că sunt implicați factori ce țin de ereditate, genetică, dar și factori legați de mediul, familia în care copilul crește.
De aceea, în funcție de temperamentul său, dar și de modul în care a fost expus socializării departe de părinți, fiecare copil va avea un timp al său, potrivit pentru a merge în tabără.
Taberele de vară, și nu numai, sunt mai mult decat o sumă de activități de joacă, relaxare sau socializare. Pentru unii copii, ele permit savurarea libertății oferite de experimentarea propriei independențe, departe de confortul sau controlul părinților, alături de alți adulți și copii, de multe ori, necunoscuți.
Indiciile după care ne putem da seama în ce măsură abilitățile socio-emoționale sunt dezvoltate sunt: cât de ușor își creează relații de prietenie, cât de stabile sunt acestea și cum reacționează la separarea de părinți pe perioade scurte sau medii.
Un copil care cu greu stă la grădiniță câteva ore, va fi copleșit dacă încercăm, la scurt timp să îl trimitem în tabără. Experiența taberei îl ajută să își dezvolte abilitățile sociale, pentru că el stă pentru câteva zile împreună cu alți copii, participă împreună la diverse activități, împart lucruri, de la spațiul de dormit, spațiul de masă, până la lucruri personale, respectă reguli, iau decizii la fiecare pas, învață despre consecințele propriilor decizii, despre asumarea responsabilității.
Este important să vorbim cu cei mici despre ideea de tabără, să le descriem cum va fi acolo, să le cerem părerea, dar să facem, eventual, și mici probe înainte, cum ar fi excursiile de o zi sau două.
Este bine să începem să facem astfel de încercari cu copiii de peste 5 ani, sau odată ce piticul dobândesște abilitățile de autonomie: mănâncă singur, se spală, se îmbracă singur, știe să ceară ajutorul atunci când nu se descurcă.
Tabăra este o experiență binevenită pentru copii, încă de când sunt mici, pentru că reprezintă un context de relaxare, dar și de învățare foarte bun, daca privim din perspectiva dobândirii autonomiei față de părinți. Copilul învață în tabără să se descurce singur și să își asume comportamente pe care le știe de acasă, dar pe care le face, mai ales, sub ochiul grijuliu al mamei, bunicii sau bonei.
De asemenea, taberele tematice îi permit copilului să aleagă o direcție pe care el, în mod natural, dorește să se dezvolte. Recomand părinților să nu aleagă ei în locul copiilor, ci să le lase acestora oportunitatea de a-și alege singuri tabăra în care și-ar dori să meargă.
Discuțiile despre tabără ar fi de dorit să înceapă înainte de a decide plecarea celui mic și ar trebui să conțină explicațiile paărinților despre ce este aceea o tabără, fără exagerari și fără a crea copilului false așteptări, să conțină povești ale părinților legate de tabere și întrebări adresate copilului despre cum i se pare ideea, ce emoții sau senzații are în legătură cu această posibilă experiență.
Daca simțim frica sau tristețea copiilor în această conversație, este important să vorbim cu el despre ceea ce simte, să îi validăm emoțiile și să îl ajutăm să se simtă în siguranță găsind soluții pentru eventualele lui frici.
Adulții îi pot ajuta pe copii să își învingă temerile, cu răbdare și empatie, și nu negându-le sau bagatelizându-le pe acestea.
Tabăra, pentru un copil anxios, de exemplu, este o oportunitate de însănătoșire emoționalaă, dacă ne gândim la anxietatea de separare față de părinți, o oportunitate de a învăța că se poate descurca singur, poate avea activități interesante și se poate simți bine alături de ceilalți copii.
Raina Șaguna– psihoterapeut integrativ și psiholog clinician, format în psihoterapie integrativă, atestat de Colegiul Psihologilor din Romania, membru al Institutului Român de Psihoterapie Integrativă și al Federației Române de Psihoterapie, având la bază și formări în psihoterapie cognitiv-comportamentală, hipnoză ericksoniană, psihoterapii de scurtă durată, master în programare neuro lingvistică și coaching