Revista Margot

Procesul de adopţie în România

În urmă cu un an, mai exact pe 12 august 2016, intra în vigoare Legea nr. 57/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției, precum și a altor acte normative. În afară de simplificarea procesului de adopţie, una dintre ţintele legii era reducerea la jumătate a timpului înregistrat între prima etapă a adopţiei şi decizia instanţei de încuviinţare a copilului. Astfel, scopul era ca, pentru copil, procedura să fie finalizată în aproximativ 7 luni, iar pentru familia adoptatoare, în mai puţin de un an.

În acest scop, a fost diminuat numărul de formulare, prin eliminarea sau comasarea unora dintre acestea şi s-a renunţat la paşii administrativi intermediari care presupuneau corespondenţa pe suport de hârtie a documentelor către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului  şi Adopţie (ANPDCA). De asemenea, Registrul Naţional de Adopţii (RNA) deschidea posibilitatea realizării directe, online, a potrivirii iniţiale între copiii adoptabili şi familiile/persoanele atestate.

Atât procedura de declarare a unui copil ca adoptabil, cât şi cea de încredinţare a copilului către un potenţial adoptator au fost scurtate şi înlesnite.

Deşi a trecut un an de la intrarea în vigoare a legii, numărul adopţiilor din România nu a cunoscut totuşi creşterea mult aşteptată. În continuare rămâne problema unui număr redus de copii declaraţi adoptabili (circa 3.200) din totalul celor aflaţi sub o formă sau alta în grija statului (peste 57.000). De exemplu, cu ocazia Zilei Naţionale a Adopţiei, marcată pe 2 iunie, am aflat că, în Bucureşti, au fost adoptaţi doar 43 de copii în perioada iunie 2016-iunie 2017, în condiţiile în care, la 30 iunie 2016, la nivel naţional, aveau atestat 1881 de familii.

Cine poate adopta

Potrivit legii adopţiei, adoptatorul sau familia adoptatoare trebuie să îndeplinească garanţiile morale, precum şi condiţiile materiale necesare creşterii, educării şi dezvoltării armonioase a copilului. Îndeplinirea garanţiilor şi a condiţiilor, dar şi existenţa abilităţilor parentale se certifică de către autorităţile competente. Odată cu evaluarea adoptatorilor vor fi analizate şi caracteristicile psihologice, sociale şi medicale ale celorlalţi membri ai familiei sau ale altor persoane care locuiesc împreună cu solicitantul, precum şi opinia acestora cu privire la adopţie. În cazul unui rezultat favorabil al evaluării, direcţia în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul adoptatorul sau familia adoptatoare eliberează atestatul de persoană sau familie aptă să adopte.

Cine nu poate adopta

Nu au voie să adopte copii cei condamnați pentru o infracţiune contra persoanei sau familiei, pornografie infantilă sau trafic de droguri. De asemenea, nu pot adopta persoana/familia al cărei copil beneficiază de o măsură de protecţie specială sau care este decăzută din drepturile părinteşti şi nici cei ai căror parteneri sunt bolnavi psihic sau au handicap mintal.

Paşii principali ai procedurii de adopţie

Noua lege nu a modificat etapele de bază pe care trebuie să le parcurgă o persoană sau o familie pentru a adopta un copil, însă a prevăzut termene mai scurte pentru finalizarea unora dintre acestea.

În linii mari, paşii principali sunt următorii:

Obstacole

Deşi evaluarea familiei adoptatoare trebuie realizată în prezent în numai 90 de zile, perioadele de potrivire teoretică şi practică cu copilul, care ar trebui să se întindă pe câteva luni, durează în unele cazuri şi peste un an de zile.

Una dintre problemele mari, încă neremediate, este numărul insuficient al asistenţilor sociali care au foarte multe atribuţii de la selecţia familiilor, supravegherea copiilor aflaţi în grija statului, procedurile de adopţie şi monitorizările post-adopţie. Fiecare dintre aceştia trebuie să se ocupe, adesea, de zeci de dosare lunar.

Pe de altă parte, şi deciziile instanţelor de judecată pot să vină cu întârzieri mari, astfel încât, per total, timpul necesar parcurgerii etapelor adopţiei rămâne unul îndelungat.

Un alt obstacol este faptul că mulţi adoptatori au anumite preferinţe în ceea ce priveşte caracteristicile copilului pe care şi l-ar dori. De exemplu, sunt preferaţi copiii cu vârsta sub trei ani, deşi peste jumătate dintre micuţii declaraţi adoptabili au vârste între 4 şi 14 ani. Noua lege interzice ca adoptatorii să aleagă un copil după criterii de naţionalitate, etnie, sex sau vârstă care să le fie prezentat spre adopţie. Totuşi pot preciza în raportul final (din etapa de evaluare a familiei) vârsta, sexul sau starea de sănătate a copilului pe care sunt apţi să îl adopte.

Facilităţi noi pentru adoptatori

Una dintre cele mai importante noutăţi ale legii promulgate în 2016 este introducerea concediului de acomodare. Astfel, salariaţii care vor să adopte copii pot să ceară intrarea într-un concediu plătit de maximum un an, care include şi perioada încredinţării pentru adopţie. Angajatorii mai sunt obligaţi să acorde salariaţilor, la cerere, timp liber (maximum 40 de ore pe an) pentru efectuarea evaluărilor în vederea obţinerii atestatului şi realizării potrivirii practice cu copilul.

Totuşi, chiar şi în noile condiţii ale legii, procesul de adopţie din România rămâne unul dificil şi de durată. Teoretic, numărul celor care au atestat şi caută un copil este mai mic comparativ cu cel al copiilor adoptabili (1881 la 3250, cifre valabile la 30 iunie 2016), dar cei mai mulţi micuţi sunt greu adoptabili – au vârste înaintate şi/sau diverse grade de handicap, nu pot fi adoptaţi decât împreună cu fraţii lor mai mari sau mai mici, aparţin unei anumite etnii etc.

Cei care vor să devină părinţii unui copilaş aflat în grija statului ar trebui să se înarmeze cu multă răbdare şi perseverenţă, dar și să renunțe la un tipar anume al copilului pe care și-ar dori să-l adopte.

 

Autor: Mihaela Crețu