Acum câțiva ani, am participat la un curs de animație socio-educativă, unde am învățat că jocul poate fi privit ca o activitate serioasă.
Jocul are un rol foarte important în dezvoltarea și formarea unui copil. Când mă joc cu Noria, observ la ea dorința de a învăța, de a explora, de a cunoaște, pofta de a crește și de a progresa. Prin joc, ea învață ușor, fără să-și dea seama.
Când merg cu Noria în parc, văd foarte mulți părinți cu telefonul în mână, stând de vorbă cu alți părinți, în loc să se joace cu copii lor. Mie îmi place să mă joc, iar de când fetița mea a crescut mai mare, s-au înmulțit și jocurile pe care le putem face.
Sunt o persoană foarte deschisă, sociabilă și veselă, dar nimic nu se compară cu sentimentul pe care îl am atunci când mă joc cu fetița mea, atunci mă simt minunat și sunt foarte fericit. Știu că este greu pentru unii părinți să facă asta, deoarece avem probleme care ne macină în viața de zi cu zi, dar vă recomand cu încredere să vă jucați cu copilul vostru cel puțin 10 minute pe zi! Jocul o să prindă bine tuturor!
De multe ori, când ieșeam cu Noria în parc, mulți copii care ne știau veneau în fugă spre noi. De ce? Pentru că știau că sunt alături de ei și ne vom distra împreună, că încerc să le fiu de folos și să le ofer cât mai multe idei ca ei să se distreze.
Cursul de animație socio-educativă despre care vă povesteam, m-a ajutat să înțeleg jocul ca pe o formă de relaționare cu cei mici, nu numai ca pe o activitată destinată exclusiv acestora.
Tot acolo, am aflat despre împărțirea jocurilor după scopul pe care îl îndeplinesc:
– Prezentare
– Comunicare
– Cooperare
– Rezolvare de conflicte
– Stimulare
– Energizare
– Cunoaștere
– Autocunoaștere
– Integrare în grup
– Relaxare
– Încredere
– Memorie
– Construcție
– Încredere
– Dezvoltare a abilităților practice
Vă las mai jos două exemple de jocuri foarte cunoscute în cursurile de animație socio-educativă, pe care eu le folosesc cu success alături de Noria, la locul de joacă.
1. „Inițialele calităților”
Scopul jocului: A cunoaște numele participanților, a iniția cunoașterea reciprocă în cadrul grupului.
Vârsta destinată: 7+
Descriere: Fiecare copil își spune două calități pozitive care îl caracterizează, a căror denumire începe cu aceleași inițiale numelui său.
De exemplu: Paul Andrei – plăcut și amabil.
Fiecare copil vorbește atunci când îi vine rândul, nu prea repede, pentru ca ceilalți să aibă timp să-i memoreze numele. Apoi fiecare copil încearcă să spună numelor celorlalți, împreună cu cele două calități ale fiecăruia.
2. „Salutul”
Scop: cunoaștere și socializare
Vârsta: 3+
Modul de desfășurare: Participanții primesc indicații despre cum trebuie să salute în cadrul acestui joc, folosindu-se de anumite părți ale corpului, și anume nas, ureche, genunchi, umăr, palmă, cot. Ei vor învăța astfel părțile corpului. Cei se vor saluta între ei apropiindu-se unul de altul și atingându-și cu indexul părțile corpului enumerate.
Distractiv, nu?