Interviu cu Valeriu Nicolae: „Excelența este o rutină”
– Revista Margot: Ce crezi că ar trebui să facă statul pentru grupurile defavorizate?
– Valeriu Nicolae: Eu nu cred că statul ar trebui să facă ceva anume, ci noi, oamenii. Dacă fiecare dintre noi ar face ceva, atunci lucrurile s-ar schimba.
Mie sistemic mi se pare ceva greșit ca atâta timp cât tu nu faci nimic, să ceri altora să facă ceva pentru tine.
Cred că este important să fim mai mulți oameni care produc schimbări și care se implică în comunitate. Odată ce producem schimbări atunci statul va fi obligat să reacționeze, dar atâta timp cât noi nu facem nimic nu putem avea pretenții. Statul suntem noi.
– Revista Margot: Ce anume crezi că ar produce o schimbare majoră în societate?
– Valeriu Nicolae: Știu clar ce aș face dacă aș fi în situația de a putea schimba lucrurile.
Aș schimba modul în care folosim fondurile europene, aș investi masiv în școli ca motoare de incluziune socială.
Marea majoritate a școlilor din țară, cu excepția celor din trei mari orașe, sunt în mare parte goale. Aș folosi atunci acele locurile libere din școli pentru a crea tot ceea ce este necesar într-o comunitate: cantină, cabinet medical, posturi pentru mediatori școlari, pentru asistenții sociali, care ar trebui de asemenea să fie prezenți în școală, și nu la Primărie, aceștia ar trebui să fie cât mai aproape de copii.
Aș crea ceea ce se numește clase senzoriale. Clasele senzoriale au demonstrat în Finlanda creșterea coeficientului IQ-ului unui copil cu 25%.
Este foarte important să permiți copiilor mici între un an jumătate și trei ani să descopere suprafețe, să le oferi tot acelor copii, inclusiv o mâncare bună.
Toate lucrurile despre care vorbesc acum ar costa mult mai puțin decât ne costă anumite conferințe absolut inutile, făcute pe bani europeni. Banii de pe o asemenea conferință, care costă în jur de 500.000 de euro, ar plăti pentru dotările de care povesteam mai sus pentru 25 de școli din zone defavorizate. Acele școli ar deveni mai târziu motoare de incluziune socială.
Având apoi exemple că asemenea lucruri se întâmplă, automat statul s-ar mișca în aceeași direcție.
Experiența Suediei, Finlandei, Norvegiei arată că aceste lucruri sunt foarte funcționale.
– Revista Margot: Ai fost secretar de stat la Ministerul Muncii în Guvernul Cioloș. Ai mai lucra cu cei din cadrul ministerelor pentru a le propune asemenea soluții?
– Valeriu Nicolae: Ministerele sunt dezastruoase. O bună parte din cei care fac parte din acestea nu au ce căuta acolo, sunt oameni care nu au motivație, nici profesionalism. Ei se vor opune din toate puterile oricăror schimbări pentru că orice schimbare le amenință poziția lor.
– Revista Margot: Planuri de viitor?
– Valeriu Nicolae: Vara aceasta mi-o voi petrece tot aici. Aș vrea să deschid o patiserie în care să angajez o parte dintre mamele copiilor care vin la centru.
Am reușit de asemenea să obțin un fel de ucenicie pentru câțiva dintre copii, care acum sunt adolescenți. Ei vor fi ucenicii unor meseriași. Mai exact, acești adolescenți vor face un stagiu de practică alături de niște electricieni, vor fi plătiți de aceștia și vor învăța o meserie. Acesta este modul cel mai bun de a-i ajuta.
– Revista Margot: Câți copii vin aici?
– Valeriu Nicolae: Azi au fost 63, ei vin în mod constant, dar ar putea veni în jur de 100.
Pot da un exemplu de dezinteres pentru interesul copiilor și un motiv pentru care astăzi nu au participat mai mulți copii. Sala de sport a acestei școli este închisă de un an de zile. Primăria nu a reușit în ultimul an de zile să repare niște stricăciuni foarte simple, pentru care era necesar avizul celor de la SANEPID. Când foloseam acea sală de sport aproximativ 100 de copii veneau la școala 136 în fiecare weekend. Pentru mine chestiunea aceasta a reprezentat un regres.
– Revista Margot: Știu că și fiul tău vine și face teme alături de copii. Cum te simți să lucrezi alături de el aici și să fiți cu toții o mare familie?
– Valeriu Nicolae: Este foarte fain. Pe fiul meu l-a transformat, el își donează bursa, unii dintre cei mai apropiați prieteni ai lui sunt de aici. E un puști foarte tare. A fost foarte importantă pentru el interacțiunea cu copiii, faptul că medita alți copii l-a ajutat foarte mult să învețe cum ar trebui să învețe. Este bun la școală, iar abilitățile sale de a învăța depășesc media liceelor bune.