Dragi părinți,
Vacanța se încheie în curând și cei mici se vor întoarce la școală . Imediat după vacanța de Paște sunt programate testările naționale pentru elevii de clasa a II-a.
Obiectivele directe ale testelor sunt ca elevii să recunoască variantele corecte dintr-un set de răspunsuri. Ei trebuie să aibă abilități de citire și interpretare a unei cerințe.
Aceste abilități se încadrează în diversele tipuri de competențe utilizate la clasă.
Este deosebit de important ca elevii să se simtă confortabili cu ideea de test. Știm bine că stresul, anxietatea pot influența rezultatul unui test. Pregătirea elevului necesită de asemenea insuflarea sentimentului de încredere în ceea ce este și în ceea ce știe. Încrederea în forțele proprii este asociată cu performanța.
Vă asigur că noi, profesorii, ne concentrăm pe strategiile de predare pentru facilitarea învățării. Testarea la care vom lua parte am prezentat-o elevilor mei ca pe momentul unei „sărbători”, în care oameni care nu îi cunosc îndeaproape, își doresc să vadă ceea ce au reușit cei mici să învețe până la acest moment.
Pentru a reuși cu succes să treacă un asemenea test, elevii au nevoie:
1. Să aibă încredere că ceea ce ei cunosc este un punct valoros de plecare;
2. Să demonstreze că au capacitatea de a rezolva probleme de matematică dintr-o perspectivă mai puțin rodată în școală: ei au deprins mult peste cunoștințele de bază, în cazul clasei la care predau, lucrând cu materialele Montessori.
Este foarte posibil însă, ca într-o situație de testare, elevii să nu poată înțelege cerința abstractă a unui exercițiu. Îi puteți ajuta să înțeleagă mai bine explicându-le ceea ce li se cere în anumite cerințe stas.
Pregatirea pentru testare pe care am abordat-o la clasă a fost:
Intensivă: am alocat timp pentru a povesti despre asta încă din luna ianuarie, în intervale scurte din timpul zilnic de studiu.
Cooperantă: am lucrat împreună cu elevii și am ajutat la interpretarea cerințelor, acolo unde a fost nevoie, pentru o înțelegere profundă.
Neamenințătoare: nu am prezentat rezultatele la test ca pe o marcă a faptului că elevul este pregatit sau nepregătit, sau ca pe o strategie ca acesta să aibă în vedere doar rezulatatul testului, ci ca pe o șansă pentru fiecare elev de a prezenta cu entuziasm ceea ce știe.
Strategii de prezentare a testelor/ examenelor
1. Am introdus în atmosfera de testare efectuarea unui exercițiu într-un anumit timp dat, fără ajutor din partea mea sau a colegilor.
2. Am ajutat elevii să dobândească capacitatea de a lucra independent, în anumite perioade de timp.
3. Am interpretat împreună anumite răspunsuri și am reliefat faptul că greșeala este și ea o oportunitate de învățare.
4. Am discutat cu elevii motivele cerinței de participare la diferite tipuri de testări/ examene, cu care se vor întâlni de-a lungul vieții. Le-am explicat că rezultatele testelor pot fi interpretate și evaluate de către oameni care nu-i cunosc personal, iar testarea îi ajută pe profesori să știe ce domenii au studiat cu plăcere, la ce materii au nevoie de ajutor.
Important de aplicat pentru elevi:
1. Citește cerințele și oferă-ți timp pentru a le înțelege.
2. Amintește-ți că testele au un vocabular special: încercuiește, subliniază etc. Urmează întocmai indicațiile primite.
3. Atunci când crezi că nu ai înțeles, încearcă să descoperi cuvântul cheie din cerință. Acesta îți oferă indicii prețioase despre răspunsul la întrebare.
Mici trucuri pentru elevi:
1. Reformulează în cuvinte proprii cerința, atunci când nu înțelegi.
2. Citește fiecare cerință de două ori, înainte de a o rezolva.
3. Dacă este vorba de o cerință mai lungă, încearcă să separi informațiile primite, să vezi ceea ce cunoști și ceea ce nu cunoști. Folosește foaia specială, numită ciornă, pentru a scrie aceste indicii.
4. Alege câte un răspuns pentru fiecare întrebare, chiar dacă nu esti sigur de răspuns. Încearcă să elimini răspunsurile care sunt foarte departe de adevăr, ai șanse mari să ghicești răspunsul corect.
5. Odihnește-te bine în noaptea de dinaintea testului.
6. Mănâncă micul dejun în dimineața de dinaintea testării.
Mult succes copiilor!
Despre autorul acestui articol:
Magda Crihan este ghid Montessori pentru vârsta de 3-6 și 6-12 ani, cu o experiență în alternativele educațonale de aproape 20 de ani.
Aceasta colaborează cu Institutul Montessori din București și a facut parte din comisia de examinatori pentru primele doua cursuri AMI organizate în România pentru segmentul de vârstă 3-6 ani.
În anul 2012, Magda a obținut certificare AMI pentru segmentul de vârstă 3-6 ani. A lucrat timp de 7 ani ca ghid Montessori certificat.
În anul 2016 și-a inceput formarea ca profesor Montessori pe intervalul de varsta 6-12 ani în Girona, Spania, curs finalizat în anul 2018. Magda este unul dintre oamenii cu cea mai îndelungată experienţă practică pe Montessori la acest moment, din România. Ea a participat de asemenea la cursuri de formare în comunicarea Espere.