Dislexia sau dificultatea învățării cititului îşi pune amprenta pe dezvoltarea psihică a copilului şi mai ales pe rezultatele sale la învățătură. Însușirea cititului presupune din partea copilului o participare intenționată, voită, afectivă şi conștientă. Dificultățile de citire sunt cauzate în primul rând de dezvoltarea înceată a memoriei vizuale.
Cuvântul „car” este complet diferit de cuvântul „rac”. În momentul în care învaţă să citească, majoritatea copiilor au impresia că cele două cuvinte seamănă foarte mult, deoarece citite invers sunt aceleași. Ei mai citesc „arac” în loc de „cară” sau „nu” în loc de „un”. Când scriu, uneori inversează literele, mai ales „b” şi „p”. Unii copii au mai multă dificultate în mod obișnuit în recunoașterea şi memorizarea aspectului cuvintelor scrise. Ei continuă să inverseze unele litere şi cuvinte şi durează o perioadă până când învață să citească corect.
Astfel de copii capătă foarte repede ideea greșită că nu ar fi la fel de buni ca ceilalți colegi, deoarece nu pot ţine pasul cu ei şi ajung să urască școala. Într-o astfel de situație, tu ca părinte trebuie să îl asiguri pe copil că este vorba doar de o problemă specifică de memorizare şi că va învăța să silabisească şi să citească corect, din momentul în care memoria lui va fi aptă pentru asta.
Un aspect esențial în abordarea acestei probleme este atitudinea atât a părintelui, cât şi a educatorului sau profesorului.
Iată o serie de exerciții şi jocuri pe care le poți face împreună cu copilul care se confruntă cu dificultăți de citire:
– Asigură-te că face diferența între sunetele M/N, P/B, B/D, S/Z, C/G. Realizează aceste litere împreună cu cel mic din diverse materiale (beţe de chibrit, plastilină, hârtie colorată), lipiți-le pe planșe de carton şi așezați-le la distanţe mari pentru a le recunoaște şi a le citi.
– Ai grijă cum pronunță cuvintele. Explică-i pe un ton calm cum trebuie pronunțat corect. „Am spus bine, n-am spus bine!” este un joc interesant de pronunție corectă pe care îl puteți juca acasă, în parc sau în mașină.
– Exercițiile de orientare spațială: „Spune unde se află!”, „Așează la locul potrivit!” sunt foarte utile în cazul dislexicilor.
– Propune-i copilului jocul „Săculețul fermecat”. În săculeţ pune mai multe bileţele pe care ai scris diverse silabe. Roagă-l să extragă câte un bilețel, să citească silaba, să formeze cuvinte cu ea, iar apoi propoziții. De asemenea, pune-l să despartă în silabe anumite cuvinte şi să îţi precizeze primul şi ultimul sunet al acestora.
– „Eu spun una, tu spui multe!” (pentru folosirea şi formarea corectă a pluralului), „Spune ce fac?” (pentru realizarea corectă a acordului) sau „Ce știi despre mine?” (pentru recunoaștere şi pronunție corectă) sunt alte jocuri de limbaj care îi sunt de folos copilului ce întâmpină dificultăți la citire.
– Citește-i des copilului, explică-i înțelesul cuvintelor, roagă-l să asocieze unele imagini cu diverse cuvinte şi compuneți împreună rime hazlii.
– Si exercițiul grafic de tipul: „Scrie peste linia punctată şi spune ce ai obținut!” îi este de ajutor unui dislexic.
Toate aceste jocuri şi exerciţii îi vor fi de mare folos copilului care are dificultăți de citire.