Efectele extraordinare ale cititului asupra bebeluşilor
Pare oarecum neobişnuit şi fără sens să îi citeşti poveşti unui nou-născut de numai şase-şapte luni. Merită totuşi să încercaţi introducerea lecturilor cu voce tare cât mai devreme în primul an de viaţă al micuţului vostru. Efectele cititului asupra bebeluşilor sunt extraordinare, conform mai multor studii.
Unul dintre cele mai importante şi recente studii despre acest subiect a fost prezentat în 2017, cu ocazia Pediatric Academic Societies Meeting. Denumit „Early Reading Matters: Long-term Impacts of Shared Bookreading with Infants and Toddlers on Language and Literacy Outcomes”, studiul a presupus monitorizarea timp de patru ani a 250 de perechi de mame și bebeluși.
Rezultatele au confirmat că expunerea la lecturi încă din copilăria timpurie influenţează major vocabularul și abilitățile de citire de mai târziu.
„Ceea ce îi învăţaţi citindu-le când sunt bebeluşi are efect peste patru ani. Înainte de începerea şcolii primare”, explică Carolyn Cates, autor coordonator şi profesor asistent cercetare la Departamentul de Pediatrie al New York University (NYU) School of Medicine.
Potrivit cercetătorilor, calitatea cărţilor pe care părinţii le citesc micuţilor lor previzionează aptitudinile de citit ale acestora din urmă în perioada preşcolară. Totodată, numărul și calitatea cărţilor citite se reflectă asupra abilităţilor ulterioare de alfabetizare. De exemplu, s-a constatat dobândirea capacităţii de scriere a numelui la vârsta de patru ani.
De la ce vârstă le pot citi părinţii copiilor lor
Doctorul Kimberly Giuliano de la Cleveland Clinic aprecia cu ocazia prezentării studiului menţionat mai sus: „Nu este niciodată prea devreme să începeţi. Îi luaţi pe cei mici în braţe, îi mângâiaţi, vă aud vocea şi veţi avea o experienţă minunată de apropiere părinte-copil”.
Giuliano spune că, odată ce bebelușii încep să vadă bine şi să reacţioneze față de lumea din jurul lor, sunt mai mult decât pregătiți pentru a li se citi cărți.
„Copiilor mici, în special celor sub vârsta de un an, le plac cărțile care au un feedback ceva mai senzorial pentru ei”, arată Kimberly Giuliano într-un articol de pe Health Essentials, siteul de informaţii al Cleveland Clinic.
„Ei învață dezvoltându-şi toate tipurile de simțuri, astfel încât, dacă pot să audă, să vadă și să atingă, îi ajută într-adevăr să înțeleagă conceptele care le sunt prezentate în carte”, mai crede Giuliano.
Cititul influenţează şi modul în care se dezvoltă creierul copilului
Un alt studiu, relevat în 2015, cu prilejul întâlnirii anuale a Pediatric Academic Societies, susţine legătura dintre citit şi dezvoltarea creierului, în sensul pregătirii acestuia, de foarte devreme, pentru abilităţile de lectură.
„Suntem în măsură să demonstrăm pentru prima dată faptul că expunerea la lecturi a copiilor în timpul etapei critice de dezvoltare de dinainte de grădinţă pare să aibă un impact semnificativ, măsurabil, asupra modului în care creierul unui copil procesează povestirile”, a afirmat John Hutton, autorul studiului, pediatru şi cercetător în cadrul Cincinnati Children’s Hospital Medical Center.
„De o importanţă deosebită sunt zonele creierului care susţin imagistica mentală, ajutând copilul să vadă povestea dincolo de imagini şi reafirmând rolul nepreţuit al imaginaţiei”, a completat Hutton, citat de American Academy of Pediatrics.
Pentru a vedea dacă cititul la preşcolari afectează acele conexiuni ale creierului care sprijină aptitudinile de citire, Hutton și colegii săi au studiat 19 copii cu vârste între 3 şi 5 ani. Circa 37% dintre aceștia proveneau din gospodării cu venituri mici. Efectele au fost evaluate inclusiv prin investigaţii medicale precum imagistică obţinută prin rezonanţă magnetică (IRM).
Rezultatele au arătat că o expunere mai mare la lecturi este puternic asociată cu activarea unor zone specifice ale creierului care susțin procesarea semantică. Aceste zone sunt critice pentru limbajul oral și, mai târziu, pentru citire.
Cât de mult şi cât de des îi citim
În Statele Unite ale Americii a fost demarată o campanie care promovează cititul împreună cu copiii. Intitulată „Read Aloud 15 minutes – Every Child. Every parent. Every day”, campania îşi propune să convingă cât mai mulţi părinţi de importanţa cititului zilnic, cu voce tare, alături de copiii lor.
Aşadar, 15 minute pe zi, deşi par puţine, înseamnă foarte mult pentru evoluţia ulterioară a copilului. Dacă adoptă acest obicei, părinţii le vor oferi copiilor lor, până la vârsta de cinci ani, peste 456 de ore sau circa 27,375 de minute de lectură. Îndeajuns pentru a face diferenţa, nu-i aşa?
Ce fel de cărţi alegem
În general, pe coperta cărţilor pentru cei mici este precizată vârsta căreia i se adresează.
Părinţii trebuie deci să aleagă cărţile potrivite, în primul rând, în funcţie de vârsta copilului.
Mai sunt şi alte criterii de alegere în sensul stimulării interesului copilului pentru cărţi şi lectură. Sunt preferate. de exemplu, cărţile care conţin:
-Imagini mari şi culori contrastante
-Sunete, texturi şi forme variate
-Poveşti cu animale
-Rime
-Noi cuvinte şi experienţe.
Pe măsură ce petreceţi mai mult timp citindu-i copilului, veţi şti singuri ce cărţi îi stârnesc interesul.
Este evident faptul că bebeluşii îşi vor dori să exploreze cărţile în modul lor propriu: să le ţină cu propriile mânuţe, să dea ei înşişi paginile şi chiar să „guste” cărţile. Nu le refuzaţi această experienţă.
Chiar şi la vârsta de doi-trei ani, copiii vor dori, adesea, să facă orice altceva cu cărţile decât să vă lase să le citiţi din ele.
Nu vă aşteptaţi deci ca lucrurile să meargă perfect. Uneori veţi reuşi să le citiţi şi o oră, alteori va trebui să vă mulţumiţi cu 5 minute de lectură.
Important este să nu renunţaţi. Mai ales că raportul dintre eforturi şi beneficii va fi unul pe deplin avantajos. Aveţi nevoie doar de câteva cărţi şi de dorinţa de a petrece timp de calitate cu copilul dvs.
Oferindu-i această experienţă, îl veţi ajuta să deprindă mai uşor tainele cititului, să aibă o imaginaţie mai bogată şi, nu în ultimul rând, să devină pasionat de lectură pentru întreaga viaţă.
CONCURS REVISTA MARGOT
Întrebarea Nr. 4: Câte minute ar trebui să-i citim pe zi bebelușului?