Revista Margot

Ce întrebări nu trebuie puse copilului la sfârșitul orelor

sursa foto: SPUC

Nu puţini sunt părinţii care îşi întâmpină copiii cu un tir de întrebări, imediat ce aceştia ies de la cursuri. Intenţia este, de cele mai multe ori, bună.

Părinţii vor să ştie cum s-au descurcat copiii lor la şcoală, dacă au întâmpinat probleme, ce fel de profesori le predau cursurile, care este atmosfera de la şcoală etc.

Iar acest lucru este firesc. Însuşi copiii îşi pot dori, la un moment dat, să vorbească despre experienţa lor şcolară.

Adesea însă părinţii greşesc în privinţa momentului ales pentru iniţierea discuţiei despre şcoală, cât şi a modalităţii de abordare. Sunt, de exemplu, anumite întrebări care nu ar trebui puse copilului la sfârșitul orelor. Să vedem şi de ce.

Psihologii atrag atenţia că școala poate să solicite un copil destul de mult din punct de vedere emoţional.

Acesta trebuie să facă faţă zilnic mai multor provocări: să înveţe lucruri care poate, uneori, îi displac, să se descurce cât mai bine cu putinţă în diverse împrejurări, să accepte critici din partea profesorilor, să relaţioneze cu colegi de diverse tipologii şi multe altele.

De aceea, nu este deloc neobişnuit ca şcolarul să se simtă obosit și chiar irascibil atunci când ajunge acasă.

Cel mai probabil, acesta îşi va dori cu ardoare ca, după ore, să ia o pauză şi să se relaxeze departe de orice lucru legat de şcoală.

Întrebări de evitat

Din această cauză, adresarea de întrebări pe această temă la scurt timp după venirea de la şcoală sau, uneori, chiar pe drumul de la şcoală spre casă nu este recomandată.

Mai ales când întrebările sunt nepotrivite şi permit un răspuns închis de genul „nu” sau „da”. Sau unul evaziv precum „bine”, „rău” ori „aşa şi aşa”.

Iată câteva exemple:

sursa foto: Back Pack Fam

▪ Cum a fost azi la şcoală ?

Pare o întrebare obişnuită şi inofensivă din perspectiva unui părinte. Nu însă şi din cea a copilului, care încearcă să se elibereze de tensiunile acumulate la şcoală.

Chiar dacă nu a întâmpinat probleme deosebite, copilul nu îşi doreşte probabil să reia atât de curând detaliile zilei.

Cu atât mai mult, dacă a avut o zi de şcoală mai dificilă. Nu se va simţi pregătit să vorbească imediat despre acest lucru.

În plus, copiii ştiu, că, în asemenea cazuri, urmează multe alte întrebări din partea părinţilor. De aceea, răspunsul la aceasta întrebare pusă prematur şi într-un mod inadecvat va fi cel mai probabil „bine”.

Părinţii nu vor reuşi să afle aşadar nimic. Reluarea subiectului mai târziu ar putea fi respinsă după această tentativă eşuată.

▪ Ce ai învăţat astăzi?

Este important ca părinţii să ştie ce învaţă copiii lor la şcoală.

În general, cel mic percepe acest interes al părinţilor ca o dovadă de afecţiune din partea mamei şi a tatălui.

Cu condiţia ca discuţiile referitoare la acest subiect să aibă loc la timpul potrivit.

Iar intervalul de după încheierea orelor de curs nu este nici pe departe oportun în acest sens.

O astfel de discuţie poate fi iniţiată, de exemplu, după cină sau cu ocazia rezolvării temelor pentru acasă.

▪ Ce note ai luat ?

Dacă a luat note bune, copilul se va grăbi el însuşi să se laude cu reuşitele lui, fără a aştepta să fie întrebat.

Dacă a primit note mai puţin bune, nu are rost ca părinţii să deschidă acest subiect într-un mod atât de abrupt.

Copilul cunoaşte faptul că părinţii au aşteptări mari de la el şi că vestea unei note slabe nu îi poate aduce decât probleme.

Va evita răspunsul şi, pe cât posibil, orice discuţie ulterioară cu părinţii.

În prezent, notele elevilor se pot afla pe alte căi, inclusiv online. Este mai bine ca părinţii să vorbească cu copiii lor despre acest subiect când le cunosc deja foarte bine rezultatele şcolare.

Iar momentul discuţiei şi tipul de abordare să fie alese întotdeauna cu precauţie.

▪ Când îţi faci temele?

E clar că şi le va face mai târziu, pentru că tocmai ce a încheiat ziua de şcoală.

Nu este nici sănătos nici productiv să nu existe pauze de relaxare între activităţile mentale.

Însuşi sistemul educativ actual încurajează petrecerea unui număr mai mic de ore cu rezolvarea temelor pentru acasă.

Mult mai de folos este ca părinţii să îşi ajute copii să adopte o rutină a rezolvării temelor.

Să îi înveţe, pe de-o parte, să aleagă cel mai potrivit moment pentru a-și face temele. Şi pe de alta, să aibă un mai bun management ale timpului.

Să nu tragă de timp la teme, să se concentreze, pentru ca apoi să fie liberi să îşi desfăşoare activităţile lor preferate.

Şi, nu în ultimul rând, să îi asigure pe cei mici că sunt disponibili oricând aceştia simt nevoia să fie sprijiniţi la teme.

sursa foto: Ravishly

Cum să punem întrebări copiilor noştri

O întrebare precum cea „Cum a fost astăzi la şcoală ?” este extrem de vagă pentru mintea unui copil.

Chiar dacă îşi doreşte să răspundă, copilul ar putea întâmpina dificultăţi în a oferi un răspuns concret.

Întrebările prea generale pot fi înlocuite deci cu întrebări mai specifice.

De asemenea, nu este bine ca discuţia cu copilul să creeze impresia unui interogatoriu.

Dimpotrivă, se recomandă un cadru relaxat, în care părintele să aibă o conversaţie plăcută cu copilul său.

Şi întrebările care deschid discuţia trebuie să îl atragă pe cel mic şi să îl îndemne la conversaţie.

De exemplu, părintele poate întreba astfel:

-Care a fost cel mai amuzant/interesant lucru care ţi s-a întâmplat astăzi ?

-Ţi-ai făcut prieteni noi ?

-Cum v-aţi jucat în timpul pauzelor ?

-Aveţi profesori/materii noi ?

-La ce oră/materie ţi-a plăcut cel mai mult ?

-Care ţi s-a părut cel mai greu lucru de făcut ?

sursa foto: licitationen.dk

Ritualul de după şcoală

Specialiştii mai sugerează ca, după încheierea activităţilor şcolare zilnice, copiii să fie deprinşi cu o anumită rutină.

▪ În primul rând, când sunt luaţi de la şcoală sau sosesc acasă, este esenţial ca micuţii să se bucure de o întâmpinare plină de afecţiune şi căldură. Să fie îmbrăţişaţi, sărutaţi şi primiţi întotdeauna cu zâmbetul pe buze.

▪ Apoi, pentru a se linişti şi a se deconecta, să le fie acordat un răgaz de cel puţin o oră după sosirea de la şcoală. Acest timp îl pot petrece fie în camera lor, fie în aer liber, desfăşurând activităţi care le sunt pe plac.

▪ Să găsească mereu gata o gustare sănătoasă sau un fel de mâncare pe care îl preferă. Majoritatea copiilor vin de la școală înfometaţi, iar senzaţia de foame, în combinaţie cu oboseala sau surescitarea, le accentuează starea de iritabilitate.

▪ Atmosfera de acasă să fie una calmă şi relaxantă. Mulţi copii simt nevoia să se retragă pentru o scurtă vreme în liniştea şi confortul casei, alături de cei apropiaţi.

▪ Să fie cooptaţi de părinţi în activităţi distractive şi plăcute, când nu reuşesc să îşi găsească ei singuri ocupaţii care să îi binedispună;

▪ Să fie obişnuiţi cu un anumit interval al cinei şi al temelor pentru acasă. În acest fel, cei mici se vor simţi mai puțin stresați şi se vor adapta mai uşor rutinei de seară.

Una peste alta, ideea este ca, acasă şi alături de părinţi, copilul să se simtă acceptat și iubit necondiţionat. Fără surse de stres sau constrângeri inutile. Doar astfel se va încărca pozitiv şi va fi în măsură să înfrunte noi provocări în următoarea zi de şcoală.

 

Fetiță la școală, sursa foto: SPUC