Temele pentru acasă nu sunt întotdeauna activități plăcute pentru școlari. Mulți copii refuză să facă teme. Acest lucru poate provoca nemulțumire, îngrijorare și chiar panică în rândul părinților. Cum facem ca această activitate să fie cât mai plăcută pentru cel mic? Ce faci atunci când copilul refuză să facă teme? Este o întrebare la care psihologii au câteva răspunsuri, venind în ajutorul părinților.
Temele au apărut în urmă cu câteva sute de ani în urmă. Pe atunci elevii nu puteau ajunge zilnic la școală pentru că munceau, alături de familie. De-a lungul anilor, temele și-au schimbat scopul. Acestea au ajuns să fie o metodă de completare și consolidare a cunoștințelor dobândite în timpul orelor.
Care sunt motivele pentru care copilul urăște temele
Atunci când copilul nu vrea să își facă temele, părinții se înfurie foarte tare. Ei își pierd răbdarea și pot deveni agresivi cu cei mici. Acest lucru nu face decât să înrăutățească situația. Dacă aveți acasă un copil căruia nu îi plac temele, trebuie să identificați, în primul rând, motivele care îl fac să aibă o asemenea reacție.
Este posibil ca micuțului să nu îi placă locul unde își face temele. Tocmai de aceea, este important să îi amenajați un loc special. Cel mic poate avea un birou pe care îl puteți accesoriza împreună, într-un colț luminos al camerei.
Mulți copii cred că temele ar putea fi o pierdere de timp, nu înțeleg rolul acestora și al școlii în general. În acest caz, părinții ar trebui să îi explice copilului, cu tact și răbdare, că școala este foarte importantă pentru dezvoltarea sa. Puteți să îi oferiți exemple concrete și să îl convingeți că nu va putea să facă meseria preferată dacă nu învață foarte bine.
Foarte mulți copii sunt obligați să facă, imediat după școală, alte activități (înot, dans, engleză, pian, gimnastică, dans, etc.). Toate acestea îl obosesc destul de mult, iar copilul este suprasolicitat, devenind incapabil să își ducă la bun sfârșit toate obligațiile pe care le are într-o zi, inclusiv temele.
În cazul în care elevii sunt suprasolicitați la școală, ei nu mai au interes pentru temele pe care le au de făcut acasă. Sunt situații în care învățătoarea ori profesorul nu le explică foarte bine ce au de făcut și cum ar trebui rezolvate temele pentru acasă.
De multe ori, copii sunt stresați, ori consideră temele plictisitoare. În acest acaz, părinții ar trebui să găsească metode de a transforma temele într-o activitate atractivă. Puteți folosi diverse forme de recompense (de exemplu, planificați să mergeți la filmul preferat la sfârșitul săptămânii ori într-o după-amiază, după ce termină ce are de făcut).
Întotdeauna, copilul trebuie să primească un feedback pentru activitățile sale. În acest fel, îl ajutați să corecteze ceea ce face greșit și să accentueze părțile bune. Lăudați-l de fiecare dată când face lucrurile corect, este un mod foarte bun de a-i oferi încredere. Apreciați mereu efortul copilului de a termina temele la timp și mai ales rezultatele bune obșinute la școală.
Trebuie să verificați permanent legătura care există între el și învățătorul/profesorul de la școală. Vorbiți periodic cu acesta și interesați-vă de situația școlară a copilului. Este important ca celui mic să îi placă de învățător. În acest fel va prinde drag de școală, iar temele pentru acasa nu vor fi considerate o corvoadă.
În primul rând, copilul trebuie să fie foarte relaxat înainte de a începe să scrie temele. După ce a venit de la școală, petreceți timp împreună. Rugați-l să vă povestească ce a făcut la școala și lăsați-l să facă lucruri care îi plac. După masă și, eventual, după somnul de prânz, copilul se poate apuca de făcut temele.
Temele nu ar trebui să dureze foarte mult, tocmai pentru a nu fi percepute ca o povară pentru copii. Mulți părinți s-au declarat nemulțumiți de faptul că școlarii primesc multe teme de făcut acasa. La finalul anului 2016, Ministerul Educației a dat un ordin potrivit căruia elevii vor primi teme pe care să le poată rezolva într-un timp limitat: o oră pentru învățământul primar și cel mult două ore pentru gimnaziu și liceu. La clasele pregătitoare, școlarii nu au teme pentru acasă.
Ce faci atunci când copilul refuză să facă teme? Cum să faci temele mai atractive pentru copil
Nu toți copiii își fac temele cu plăcere și tocmai de aceea părinții ar trebui să îi sprijine, așa încât să depășească mai ușor această situație. Copilul trebuie să primească suport acolo unde se poticnește, dar părinții nu trebuie să facă temele în locul copilului.
De fiecare dată când refuză să facă teme, părinții trebuie să discute cu copilul și să afle exact care este motivul care îl nemulțumește. Tonul trebuie să fie calm și prietenos. De exemplu: „Înțeleg că ai o problemă, haide să vedem împreună despre ce este vorba. De ce îți este greu să faci temele azi?”
Întotdeauna, școala trebuie să îi fie prezentată copilului într-o lumină pozitivă. În acest fel, el va fi mult mai receptiv la lucrurile noi și decis să obțină rezultate bune. Folosiți de fiecare dată exemplul personal. De exemplu: „Când eram și eu la școală, am învățat o grămadă de lucruri care îmi folosesc acum la serviciu”.
Observați toate progresele copilului și apreciați efortul lui zilnic în ceea ce privește școala. De exemplu: „Sunt foarte mândră că ai reușit să îți îndrepți nota la matematică. Știu că ai muncit foarte mult pentru asta”.
Cum sunt temele pentru acasă în alte țări
În Finlanda, un elev de clasa zero nu are teme, apoi, până în clasa a VII-a temele sunt foarte puţine, în special la matematică şi finlandeză. Se pune mult accent pe joacă, iar în timpul orelor, jocul este folosit ca metodă eficientă de învățare. Nu se dau teme în timpul vacanțelor.
În Marea Britanie, elevii primesc pentru acasă teme care ar trebui să dureze aproximativ o oră pe săptămână pentru copii cu vârste cuprinse între 5 și 7 ani și câte o jumătate de oră pe zi pentru copii cu vârste cuprinse între 7 și 11 ani. În realitate, studiul Pearson Education arată că elevii britanici din învățământul primar și gimnazial lucrează acasă, în medie, 5 ore pe săptămână.
În Canada, nu există carnetul de note, iar părintele poate afla evoluţia copilului dintr-o agendă în care este trecut comportamentul acestuia. Părintele trebuie să semneze, în fiecare zi, această agendă. Astfel acesta știe permanent care este situația școlară a copilului. La sfârșitul săptămânii, în fiecare zi de vineri, se dă un plan de teme care ar trebui făcute într-o săptămână. Pe lângă acest plan, mai sunt şi mici teme care trebuie făcute zilnic şi pe care elevii le fac imediat după ore.