Cauzele tulburărilor de ritm și fluență ale vorbirii
Cele mai multe cazuri de tulburări ale vorbirii apar în intervalul de vârstă 3-6 ani, având cauze directe, legate de însăși procesul de evoluție și definitivare a vorbirii.
Factorii care favorizează apariția tulburărilor de ritm și fluență ale vorbirii la copil sunt alcoolismul părinților, infecțiile luetice, bolile nervoase ale părinților, accidente intrauterine sau la naștere, bolile generale care debilitează organismal și mai ales sistemul nervos al copilului.
O parte dintre copiii care au suferit diverse accidente ( în viața intrauterină ori în timpul nașterii) sau boli cu o influență asupra sistemului nervos central prezintă întârzieri de vorbire.
O altă cauză a întârzierilor de vorbire o reprezintă o stimulare verbală insuficientă sau expunerea în mod excesiv la tehnologia actuală (telefon, tabletă, calculator, televizor).
O alta cauză a tulburărilor de ritm și fluență ar fi traumatizarea afectivă, care se produce în urma expunerii copilului la un mediu familial tensionat.
Mai amintim ca și cauză șocul emoțional suferit de copil.
Dezordinea respirației poate deveni, în anumite cazuri, motivul apariției tulburărilor de ritm și fluență ale vorbirii.
Dintre cauzele care determină tulburările de vorbire face parte și tendința de imitație a copilului. Vorbirea deficitară a unui membru al familiei va fi imitată de către copil și astfel cel mic va ajunge să vorbească deficitar.
De asemenea, un al motiv poate fi reprezentat de lateraliltatea copilului…astfel ca un copil cu lateralitate dominantă pe partea stângă, obligat să folosească partea dreaptă în locul celei stângi poate conduce către balbism.
Și bilingvismul poate constitui una dintre cauzele tulburărilor de vorbire la copil.
Despre autorul acestui articol:
Andreea Năstase este psiholog logoped cu drept de liberă practică în psihologie clinică, psihopedagogie specială şi psihoterapie cognitiv comportamentală, având o experienţă de 10 ani în domeniul educaţiei ce au rezultat în competenţă desăvârşită în stimularea, dezvoltarea şi corectarea limbajului verbal şi non-verbal.
Aceasta susţine diferite ateliere de dezvoltare personală pentru copii, ateliere de dicţie pentru copii, prezentări şi cursuri în domeniul psihologiei şi logopediei.
Iubeşte extrem de mult să lucreze cu copiii, să se joace şi să intre în lumea lor, având o mare satisfacţie când aceştia înregistrează progrese şi rezultate pozitive în terapia logopedică şi intervenţia psihologică.