Accesul copiilor la internet
Apariția internetului a revoluționat cursul societății, acesta reprezentând un „instrument” indispensabil în ziua de azi. Internetul oferă o mulțime de oportunități educaționale și sociale. Accesul la informații este la îndemâna oricui este îndeajuns de curios să le caute. Internetul însă poate trece cu ușurință de la statutul de „profesor” la cel de „entertainer” și este tot mai ușor să cădem în capcana divertismentului. Cum gestionăm accesul coopilor la internet?
Copiii din ziua de azi s-au născut într-o era digitală, a tehnologiei, iar acest fapt trebuie acceptat. Nu putem nega astfel afinitatea copilului față de tehnologie. Dar nici necesitatea anumitor noțiuni tehnologice în vederea adaptării copilului în societatea actuală. Trebuie însă să luăm în calcul că integrarea acestuia în mediul online trebuie însă realizată conform anumite rigori. Un copil nu va face de la început distincția între viața reală și cea virtuală, așa că pentru a înțelege și a descoperi noul univers în care se află, el are nevoie de cât mai multe experiențe reale, autentice. Trebuie să vadă cum funcționează lumea, să o privească, să o descifreze împreună cu părinții care dau denumiri obiectelor, ființelor și fenomenelor din jur, să cumuleze cât mai multe imagini, sunete și experiențe tactile în „folderul” minții sale. De aceea, dacă unui bebeluș de câteva luni i se oferă o tabletă cu un joc sau un desen animat le va percepe ca pe o nouă experiență, o realitate cu care se poate întâlni în orice moment. Pe de altă parte, imaginile stridente oferite de diversele gadget-uri concurează și de mule ori câștigă detașat în fața monotoniei cadrului cotidian, iar copilul ajunge să fie plictisit de realitate, să își piardă răbdarea sau poate chiar să dezvolte tulburări de atenție.
Copiii cresc concomitent cu evoluția tehnologiei și se întâlnesc cu ea încă din primul an al vieții, de aceea de multe ori va părea că sunt mici genii care mânuiesc cu pricepere orice dispozitiv, părinții au însă datoria de a ține pasul cu acest maraton electronic. Adoptarea unei atitudini de inferioritate a adultului în fața tehnologiei aduce copilul în fața unui mai mare risc de a se pierde în viciile internetului. De aceea e important ca părintele să cunoască activitatea online a copilului, să o îndrume și să o ghideze. Totodată, un comportament exagerat de protectiv în acest sens sau o restricționare nejustificată a utilizării internetului îl vor îndepărta pe copil și îl vor determina să ia contact cu tehnologia în ascuns, echilibrul este astfel cheia succesului.
Este datoria părinților să facă o selecție a informațiile la care doresc sau nu să aibă acces copilul lor, să filtreze nenumăratele opțiuni de divertisment destinate minorilor și să aducă în fața celui mic doar materialele pe care le consideră adecvate. Există o mare varietate de desene animate, jocuri sau activități digitale pentru copii care ajută la formarea acestora prin mesaje educative, prin dezvoltarea dexterității, a atenției sau a limbajului.
De la o anumită vârstă, părinții s-ar putea să decidă să-l pună pe cel mic în contact cu media și într-o anumită măsură este potrivit ca acesta să exploreze internetul mai mult decât înainte, să descopere și alte utilizări ale acestuia, este important însă să existe reguli și limite bine stabilite. Putem fi surprinși de informațiile pe care copiii le pot descoperi în mediul online, de aceea s-au creat soft-uri ce restricționează accesul la site-uri necorespunzătoare.
Prin funcția „Control Parental” părinții pot să impună reguli referitoare la conținutul sau programele care pot fi accesate, precum și să stabilească orele de utilizare ale calculatorului chiar și în lipsa lor. Însă este indicat ca părinții să fie prezenți în momentul utilizării internetului de către copil, să îi îndrume atenția spre aplicabilitățile creative și educative ale acestuia.
Ceea ce trebuie să le explicăm copiilor este faptul că, în pofida complexității fascinante a internetului, conduita în mediul virtual trebuie să se ghideze după aceleași virtuți ca și în viața de zi cu zi. Comportându-se „respectabil” în mediul online și raportându-se la internet ca la un instrument care facilitează anumite activități, relația copil-internet poate să devină una echilibrată și fructuoasă.