Psihologul de serviciu: Atenția și concentrarea copiilor
Psihologul Oana Petcu răspunde unei mămici a cărei fiică are probleme de concentrare la școală, în mediul de acasă descurcându-se însă fără a întâmpina dificultăți.
Dobândirea capacității de concentrare este un proces și trebuie privit ca atare. Ca orice abilitate este nevoie să fie antrenată, fiind dependentă de particularitățile temperamentului, vârsta copilului și influențele mediului.
Este firesc ca noile generații să își piardă răbdarea și concentrarea, trăim într-un secol al vitezei, în care timpul ne aleargă și în care ne putem bucura de beneficiile tehnologiei doar la o apăsare de buton. În concluzie: ”Vrem TOTUL în cât mai scurt timp!”.
Pentru a echilibra dezvoltarea cu provocările realității este nevoie ca adulții din jurul copiilor să intervină, însă nu întâmplător spun: să intervină cu răbdare și blândețe. Nu îi putem cere copilului să fie atent și concentrat când atitudinea noastră este departe de ceea ce ne-am dori ca el să facă. În acest caz exemplul propriu este definitoriu.
Încă de la vârste fragede activitățile, jocurile ce implică concentrarea modelează comportamentul și abilitatea de a mări treptat timpul în care copilul reușește să fie atent. Ex: jocuri de construcție și de potrivirea pieselor, puzzle-uri, citit, desenat, pictat, șah etc. (indiferent de vârstă).
Copiii sunt natural atenți față de ceea ce sunt pasionați, fiind nevoie să se realizeze transferul acestei concentrări și către activități mai puțin agreate sau obligatorii.
La școală, cei mai mulți dintre copii știu informația, și cu toate acestea greșesc. Graba de a spune și de a termina primul, poate deveni la fel de nocivă ca lipsa de informație. Aici intervine priceperea adultului (părintele, alături de educator, învățător și chiar psiholog) în a-l învăța să își acorde timp pentru a formula răspunsul în varianta profundă, și nu în cea superficială.
O mică pregătire înaintea activităților importante (concursuri, teste) poate fi extrem de valoroasă pentru copil. Îl putem ajuta să își pună întrebări, astfel stabilindu-și obiective reale: Ce anume îți dorești de la acest test/concurs? Să termini primul indiferent de rezultat sau să faci cât mai corect respectând timpul activității? Sunt întrebări și discuții simple care stabilesc așteptările de ambele părți.
Este nevoie ca orice activitate care implică concentrarea să fie precedată și încheiată cu o conversație părinte-copil, care să aducă o imagine de ansamblu a felului în care copilul a simțit experiența: Cum îmi propun să fiu atent? Ce m-a determinat să îmi pierd atenția? Ce m-a făcut să fiu extrem de atent?
Un deficit major de atenție (observat și inventariat de specialist) necesită implicarea îndelungă a psihologului, atât individual cât și în grup. Atunci când dificultatea vine mai degrabă din pricina unor obișnuințe dezadaptative, se poate gestiona la nivel de familie în comunicare directă cu învățătorul/educatorul. Psihologul poate ajuta în acest caz prin clarificarea nevoilor în dezvoltare și prin modalități personalizate de acțiune, create în funcție de individualitatea copilului.
Oana Petcu a absolvit facultatea de Psihologie și Științele Educației în orașul București, devenind psiholog specializat în psihoterapie experiențială unificatoare, individuală și de grup.
În ultimii ani a fost implicată direct în crearea de programe complexe de dezvoltare personală pentru copii, în strânsă conexiune cu părinții și dinamica relațiilor familiale.